Så bygger du upp ett starkt varumärke på sociala medier

Pinchos, ICA, Clas Ohlson och IKEA. Vad har dessa företag gemensamt? Jo, de är experter på bygga varumärke genom sociala medier. Att bygga varumärke tar tid och kräver både list och kreativitet. Sociala medier kan vara väldigt effektivt för att skapa en ökad medvetenhet om din produkt och ditt varumärke hos din målgrupp. Så länge du har en tydlig strategi och verkligen följer den fullt ut. Här kommer fem tips på hur du bygger ett starkt varumärke genom sociala medier och du kan börja med det redan idag.

1. Sätt en personlighet på ditt varumärke

Om ditt varumärke hade varit en person, vilken personlighet hade den haft då? Säljer du partyartiklar bör du ha en glad och skämtsam approach. Har du en lyxig restaurang vill du kanske framhäva klass, stil och professionalitet. Försöka att hitta en röd tråd som genomsyrar ditt innehåll och som avspeglar ditt varumärkes personlighet. Allt från hur du skriver dina texter till bilder, stil, färg och form. Det ska vara lätt att få en känsla av “vem” ditt varumärke är. Som exempel har vi Pinchos som har en lite knasig approach som avspeglar deras kreativa restaurang och stil.

Ingen alternativ text angiven för den här bilden

2. Anpassa utifrån din målgrupps intressen

Du har säkert redan koll på vilken målgrupp som är intresserad av dina tjänster/produkter. Detta ska du självklart ha i åtanke när det kommer till att ta fram innehåll till dina sociala medier. Om du återigen säljer exempelvis skämtartiklar, är säkerligen dina följare intresserade av tips på festlekar, kreativa ideér på maträtter, roliga skämt och videoklipp, snygga bordsdukningar och roliga förslag på temafester. Tänk ett steg längre och fundera även kring när dina följare är som mest aktiva och hur ofta de vill se innehåll från dig. Som förslaget innan med en lyxig restaurang, kanske det är mer passande att lägga ut inlägg på onsdagar, torsdagar eller fredagar för att locka till att boka bord till helgen. Utgå även utifrån säsonger, händelser och annat som kan locka din målgrupp. Clas Ohlson är ett sådant företag som jobbar med anpassat innehåll både mot sin målgrupp och utifrån säsong på ett smart sätt.

Ingen alternativ text angiven för den här bilden

3. Engagera dina följare

A och O är att se till att engagera dina följare, annars kan de välja att sluta ta del av ditt innehåll om det känns oengagerat och torftigt. Därför är det viktigt att engagera och involvera dina följare. Våga fråga! Vad vill dina följare se mer av? Eller skapa en diskussion och låt följarna få bli hörda med sina åsikter. Se även till att ha tävlingar som pushar på att dela och gilla din sida. Ett annat tips är att involvera dina följare med att låta deras egna bilder få komma upp i ditt flöde. Exempel – säljer du kläder så har du världens möjlighet att både skapa marknadsföring som säljer och skapa engagemang hos dina följare. Låt dina kunder som köpt kläder få skicka in bilder på sig själva och sitt köp och dela det i ditt egna flöde. Detta är väldigt uppskattat hos speciellt unga och kan driva in merförsäljning. Stronger säljer träningskläder och är duktiga på att engagera sina kunder/följare.

Ingen alternativ text angiven för den här bilden

4. Anpassa utifrån plattform

Ett big no-no är att dela ut samma inlägg på alla dina kanaler. Detta kan bli ett irritationsmoment som gör att du förlorar följare. Om du har både Facebook och Instagram: se till att dina inlägg är anpassade utifrån plattformens “dolda regler”. På Instagram ligger fokus på bilder och videoklipp som inspirerar och engagerar. Här ligger fokus på livsstil. På Facebook däremot kan det vara spännande att kunna följa ditt företag bakom kulisserna, få veta vilka dina medarbetare är, vad just ditt företag gör för att skapa en bättre värld och vad som händer i ditt företag. Självklart finns det alltid tillfällen då det är ok att dela samma innehåll, som exempelvis nyheter, tävlingar och viktiga uttalanden. Tänk på att den röda tråden ska genomsyra alla dina kanaler. Marshall är ett sådant företag som är duktiga på att hålla samma ton, men ändå olika inriktningar via deras olika kanaler.

Ingen alternativ text angiven för den här bilden

5. Lär dig av dina konkurrenter

Hur jobbar dina konkurrenter med sina sociala medier? Har de fler följare och engagemang än vad du har? Ta dig tid till att se igenom dina konkurrenters sociala medier och se vad som funkar för dem. Du kan alltid inspireras av deras innehåll och skapa eget med din egna twist. Och titta även på de stora företagen som har sociala medier som är riktigt bra. Vad kan du lära dig av dem och inspireras och använda till dina egna kanaler? Ett annat sätt att få inspiration är att titta på duktiga influencers. De följer de digitala trenderna och kan hjälpa dig hitta nya sätta att driva engagemang på till dina kanaler.

Behöver du hjälp med att förstärka ditt varumärke i sociala medier? Tveka inte att höra av dig till oss på Mediehuset Hallandsposten. Vi hjälper dig med så väl betalda som organiska aktiviteter i sociala medier.