4 sätt att hitta nya kunder

Vad gör du när kunderna inte ringer längre?

Just nu är det utmanande tider på många sätt. Vi har en ekonomi som bromsat in, vi har konkurrenter som påverkar oss på nya sätt, vi har ett förändrat köpbeteende osv. Men vad gör vi när kunderna inte längre hör av sig? Och varför har det blivit så? Självklart finns det flera faktorer, men med några enkla grepp i din marknadsföring kan du locka tillbaka dina gamla kunder – och hitta nya. 

Öka din synlighet digitalt

För att få tillbaka dina kunder eller nå ut till nya gäller det att synas, synas, synas. Syns du inte, finns du inte och då väljer dina kunder att gå till dina konkurrenter. Om det skulle gynna dig att få en fantastisk lokal synlighet och om du är redo att testa en ny kanal, så är displayannonsering via våra sajter att rekommendera. Här har du möjlighet att nå ut till nya målgrupper samtidigt som du kan rikta dina annonser mot specifika målgrupper som redan är intresserade av just dina produkter/tjänster. Vill du att din annons ska synas för 30.000 unika läsare? Inga problem, du själv väljer hur flera gånger din annons ska synas på våra sajter och vi ser till att du får dessa visningar.

Öka din synlighet med smarta printlösningar

Har du kört klassisk annonser i tidningen under flera år som fått positiv respons, men som nu verkar ha stannat upp? Om du inte känner dig mogen för att ge dig ut i den digitala världen, kanske det är dags att testa sig på en ny variant av printannons. På Hallandsposten har vi en fantastisk produkt som kallas memostick – en klistermärke-liknande produkt som placeras direkt på framsidan av tidningen och blir det första läsaren ser. Memosticken kan anpassas formmässigt och är perfekt om du vill gå ut med ett starkt budskap, till exempel en nyhet. Tips! Kör ett erbjudande där läsarna har möjlighet att ta med sig klistermärket för att ta del av ditt erbjudande. På så vis vet du om ditt budskap verkligen har nått fram och genererat affärer. Memosticken är utformade att sitta på plats utan att ramla av, men går smidig att dra av utan att förstöra tidningen. Smart va?

Se till att dina kunder hittar dig och inte dina konkurrenter

Om du har en hemsida är det viktigt att du syns i Google så att dina potentiella kunder enkelt kan hitta dig. Oftast är det bara de fem första sökresultaten man ser som är intressanta, resterande väljer de flesta inte ens att titta på. Hur hamnar du högt på Google då? Det kräver både tid, engagemang och lite insikt kring hur Google fungerar. Google är en butik-robot som har jobbat med de mest relevanta resultat för det du valt att söka på. Detta innebär att Google går igenom ofantligt många hemsidor och skannar av dessa för att se vilka som har information om exempelvis herrcyklar, om det är det du söker på. Därför är det viktigt att se över sin hemsida och se till att den är bra och innehåller relevant information. Att optimera sin hemsida är att anpassa den för Googles alla krav. Det kallas för SEO och är ett måste för att komma högt upp i sökresultaten och på så vis nå ut med ditt budskap och vinna över konkurenterna. Ett annat sätt att komma högt på Google är SEM. Då betalar du för att synas högt upp på specifika sökord. Säljer du herrcyklar, kan du välja att betala för att få komma högt upp, om någon bara söker på herrcykel. MEN, självklart finns det andra som vill också synas högt på samma sökord. Då blir det en automatisk budgivning kring sökorden. På Hallandsposten kan du få hjälp med både SEO och SEM. Vi hjälper dig att optimera din hemsida, tar fram den korrekta sökningen och en budget som ser till att du har en chans att komma högst upp på Google.

Behåll kundens köpintresse

Att få dina potentiella kunder att gå igenom ett köp, är lättare sagt än gjort. Om du marknadsför dig mycket med tryckt annonsering, kan memosticken vara ett sätt som lockar till köp. Speciellt om du går ut med ett gratiserbjudande där kunden kan ta med memosticken till butiken. Har du en hemsida där kunden kan göra direktköp, är det viktigt att satsa på att ha en hemsida. Den måste vara attraktiv och inspirerande, vara anpassad för både mobil och desktop, samt vara enkel och användarvänlig. Sidan måste kännas trygg, säker och ha enkla och trovärdiga betalningsmöjligheter.

Om du känner dig osäker på hur du ska gå tillväga för att nå ut till dina kunder, tveka inte att höra av dig till oss.   Vi ser fram emot att ta fram en lösning som är anpassad utefter dina behov och mål.