5 tips till dig med liten marknadsföringsbudget

Ställ inte in, ställ om. Under dessa stormiga tider är Corona samtalsämnet som både oroar och ställer till det rent ekonomiskt. Som företagande är det extra känsligt ämne då det innebär stora omställningar för många. Att lägga pengar på marknadsföring kan vara något som många väljer att pausa. Men tänk ett steg längre och låt inte Corona få ditt företag att försvinna i massan på grund av nerskärningar. Här kommer fem tips till dig med en liten marknadsföringsbudget.

1. Istället för avbokning, satsa på “frambokning”

Pandemin har slagit till extra hårt för hotell, konferens och restaurangbranschen med en stor mängd avbokningar. Istället för att förlora kunderna helt är det en bra idé att erbjuda dem att få sin bokning omgjort till ett presentkort. Även om det inte blir pengar som kommer in just nu, så förlorar du förhoppningsvis inte kunden ur ett längre perspektiv.

2. Tänk service, service, service…

Har du möjlighet att erbjuda hemkörning eller take away? Istället för hålla föreläsningar, shower eller möten med närvarande åskådare, kan du erbjuda en digital lösning? Tänk utanför boxen, oavsett bransch. Hur ser du till att kunden kan köpa av dig utan att behöva oroa sig för att bli smittad? Fokus bör ligga på service på bästa möjliga nivå!

3. Hellre synas lite än inget alls

Det är lätt att tro att det gäller att pausa sin marknadsföring under dessa tider. Men våga stå emot! Att stanna upp helt i sin marknadsföring kan ha en förödande påverkan som gör att du snabbt försvinner i det stora mediebruset. Istället för att pausa helt, tänk om och se över din marknadsföringsbudget. Vad kan du dra ner på och vad kan du behålla? Fortsätt din digitala marknadsföring men se till att reglera din budget och målgrupp samt ändra ditt budskap om det behövs. Se även till att använda dina sociala medier lite extra och vårda dina kundrelationer genom att vara aktiv och förklara situationen som gäller för just ditt företag under dessa tider. På så vis får du ut mycket värde med en liten marknadsföringsbudget.

4. Utnyttja det “positiva” med Corona

Ja, det låter kanske fel att uttrycka sig såhär då Corona har skapat stora problem för många av oss. MEN i ett försök att se det ur en positivt perspektiv så har det höga läsvärdet kring Corona gjort att Hallandsposten har ökat sina sidvisningar och sin räckvidd drastiskt. Det innebär att du kan utnyttja detta tillfälle till att få ut annonser/budskap till en ännu större målgrupp. För att kunna bidra från vårt håll som nyhetstidning, så erbjuder vi extra förmånliga paketlösningar så du ska få ut så mycket som möjligt om du kämpar med stram marknadsföringsbudget.

5. Satsa på konvertering

Just nu gäller det att vända på varenda krona och se till att det ger dig så mycket säljmöjligheter som möjligt. Effektiva Facebook/Instagram kampanjer som driver till försäljning kan vara bra att satsa på. Gå ut med lockande erbjudanden och var även ärlig mot dina kunder. Förklara att det är en kämpig situation och att kunderna är viktiga för att företaget och samhället ska gå runt. Vi på Hallandsposten tycker det är otroligt viktigt att göra det vi kan för att hjälpa alla lokala företag och organisationer som påverkas av Coronaviruset.
Därför kommer vi göra allt i vår makt för att kunna erbjuda så effektiva och prisvärda lösningar för dig som möjligt och få ditt företag att synas och höras i mediebruset. Vi tror skarpt på att vi är starka tillsammans och genom att samarbeta håller vi vårt lokala näringsliv vid liv. Vill du höra mer om våra extra förmånliga annonslösningar som vi kan erbjuda just dig och ditt företag? Kontakta oss så berättar vi mer än gärna hur vi kan hjälpa er.
Johanna Liljedahl, Digital strateg
Hallandsposten Direkt: 010-471 51 94, Mobil: 0723-63 65 91
E-post: johanna.liljedahl@hallandsposten.se