Sociala medier blir allt mer självklart för företag att synas och engagera sig i. Det till trots är det många som inte vet hur dessa plattformar ska användas. Ett företag som använder sina sociala medier på fel sätt kan vara skadligt för varumärket och upplevas som oseriöst och oengagerat. Om du däremot sköter dina social kanaler rätt kan det ge ditt företag en rejäl skjuts och få din försäljning att blomstra. Hur hanterar du dina sociala medier – rätt eller fel? Här följer tipsen du behöver för att slippa svara “fel” på den frågan.

Ingen alternativ text angiven för den här bilden

1. För att ta dig till Ö måste du börja på A

Konstigt nog är detta en av de vanligaste missarna företag gör. Du vet inte riktigt vad du vill med dina sociala medier. Kanske har du hört från en kund eller en bekant att “sociala medier är ju ett måste som företagare” och vips så har du startat ett konto på Facebook, som kanske uppdateras en gång i månaden – om du hinner. Att arbeta på det här sättet i sociala medier funkar inte. Så börja om från början och ställ dig dessa frågor:

  • VARFÖR ska ditt företag synas i sociala?
  • VAD är syftet med att ha sociala medier?
  • HAR vi tid att skapa intressant innehåll?
  • VEM ska vara ansvarig?
  • VAR ska vi synas?
  • HAR vi några mål med våra sociala medier?

2. Välj RÄTT plattformar

Det finns ingen som säger att du måste vara aktiv på alla sociala medier som finns, det viktiga är att du är aktiv på rätt plattform för just ditt företag. Alla plattformar har ett syfte och kan passa beroende på vad du driver för verksamhet. Se över hur dina konkurrenter rör sig i sociala medier och inspireras av dem som har många följare och ett aktivt, levande innehåll.

Ingen alternativ text angiven för den här bilden

3. Var aktiv!

Det är så det funkar med sociala medier – du måste vara aktiv. Och det räcker inte att bara lägga ut ett inlägg , du måste ha ett syfte bakom innehållet. Dina följare märker mer än du tror och kommer sluta engagera sig om innehållet saknar syfte. Om inte du engagerar dig – varför ska dem göra det? Ta fram en innehållsplan som sträcker sig minst en månad framåt i tiden och ha en plan på olika teman som du vill att inläggen ska handla om. Till exempel:

Tema 1. Innehåll som bygger varumärke, visar vilka ni är, vilka som jobbar hos er m.m

Tema 2. Visa upp er produkt/tjänst på ett sätt som inte skriker “kom och köp” men som kan läggas in i en kontext som lockar och inspirera till ett köp/agerande.

Tema 3. Våga ge tips och trix! Du är expert inom ditt område och följare kommer tycka att det visar på engagemang och tacksamt ta emot din hjälp.

Obs! När dina inlägg väl ligger ute kan du heller inte bara släppa dem. Se till att vara aktiv, svara på kommentarer och visa uppskattning när följare engagerar sig.

4. Följ upp!

Nu kommer vi till en av de största och vanligaste misstagen: att inte följa upp. Genom att lägga ut innehåll kontinuerligt så kommer du få in spännande fakta kring dina följare. Vilka är det som kommenterar eller delar dina inlägg? Vilket innehåll skapar mest aktivitet? På Facebook har du möjlighet att se över dina inlägg och få fram ålder, kön och geografi på dina följare, vilket gör att du kan anpassa ditt innehåll efter målgrupp. Att inte följa upp ditt innehåll och analysera resultatet är ett big no no. Finns inte intresset eller tiden att lära dig mer om dina kunder och målgrupp, bör du inte hantera sociala medier på egen hand utan ta hjälp av experter för att verkligen få nytta av dina plattformar. Annars är risken stor att du spenderar värdefull tid på något som inte ger något tillbaka.

Ingen alternativ text angiven för den här bilden

Har du inte tiden eller känner dig inte motiverad kring att skapa bra sociala flöden? På Mediehuset Hallandsposten sitter digitala strateger dagligen och hjälper både stora och mindre företag att ta fram en skräddarsydd digital strategi som formas utifrån dina behov och mål. Tveka inte att höra av dig så hjälper vi dig mer än gärna!