Nytt år, nya tag! Efter ett annorlunda 2020 har det rörts om rejält i marknadsföringsgrytan där vi har fått addera en stor nypa digitala ingredienser. Corona har tvingat många företag att våga sig ut i den digitala världen och har även format trenderna inför 2021. Låt oss gå igenom de som kan vara bra att ha koll på under årets gång.

  1. Etik, moral och varumärkesansvar.

Har någon av er sett, läst eller hört om upproret mot NA-KD? För er som missat detta så började det med ett inlägg på sociala medier från en praktikant på NA-KD som kände sig kränkt och dåligt behandlad av företaget. Det här inlägget gick viralt och flera större influencers valde att avsluta deras samarbeten med NA-KD och uppmanade andra till bojkott. Ett litet inlägg som med enorma krafter skapade stora problem för företaget. Influencers har makt och påverkan, vilket är viktigt att förstå. Ännu viktigare är det att förstå att dagens kunder inte bara tittar på ett företags produkter eller tjänster. De vill veta vilka ni är, vad ni står för och hur era värderingar er ut. Vad gör ni för att förbättra samhället, världen? Ett företag som hymlar emot sanningen och som inte tar sitt ansvar kommer snabbt hamna i blåsvädret. Transparens är viktigare än någonsin och statistik visar att företag med transparens, medvetenhet och målmedvetenhet växer två gånger så snabbt som andra varumärken. Soft Goat är ett bra exempel på ett företag som lyckats med sitt varumärkesansvar.

 

  1. Video, video, video.. 

Enligt en rapport från Deloitte som intervjuat flera stora marknads- och ekonomichefer, kommer många företag under 2021 att lägga en större budget på annonsering och innehåll i sociala medier jämfört med 2020. Upp till 90 procent uppger att de köper från företag som de följer på sociala medier. Fler och fler företag börjar förstå vikten med sociala medier för att bygga ett starkt varumärke men också för att öka sin försäljning. Viktigt är också att se skillnaden mellan stillbilder och rörlig media. Inlägg som inte innehåller rörligt material, får hela 92 procent mindre trafik. Och det senaste årets ökade engagemang för korta videoklipp (Tiktok ökade kraftigt, Facebook lanserade Instagram Reels) innebär att rörligt material prioriteras högre av våra sociala mediers algoritmer. År 2021 är året då vi satsar på rörligt material och jobbar upp ett engagemang med hjälp av dina följare på sociala medier.Obs! Via sociala medier är dina kunder din bästa marknadsföring! Användargenererat innehåll (UGC – inlägg på sociala medier från personer som uppmärksammar ditt varumärke, produkter eller tjänster) är fantastisk värdefull marknadsföring som inte behöver kosta dig mycket. Var inte rädd för att visa din uppskattning om en person taggar eller nämner dig eller dina produkter i deras flöden. Kommentera och belöna gärna personen – det kommer troligtvis generera ännu fler inlägg från både den och andra personer, med positiva recensioner. UGC får även hela 400 procent högre CTR än genomsnittet!

  1. E-handel är ett måste

Ja, så är det bara. Inom de flesta branscher är e-handel ett måste för att behålla sina kunder både under 2021 och i framtiden. Pandemin har ökat vårt behov av e-handel och enligt statistik säger 49 procent att de tror sig handla oftare online även efter pandemin.

Allt fler företag investerar i att utveckla sina nuvarande hemsidor och webbshoppar till att bli moderna, trygga och enkla att handla ifrån. Om du har en hemsida: se till att se över den och fundera på vad du kan göra för att få den mer användarvänlig. Hur kan du öka trafiken genom förbättrad SEO? Det vill säga hur ni använder er av ord, fraser och frågor som många söker på via Google. Om du inte har en hemsida och tror att du inte behöver en: tänk ett varv till. Inom några år så kommer de flesta kunderna kräva att de kan handla via nätet och får de inte den möjligheten hos dig så kommer de troligtvis gå till din konkurrent. Finns du inte på nätet nu, kan det vara försent när du är där. Det tar nämligen tid att få din hemsida att driva trafik, den behöver byggas upp och kräver lite extra kärlek i början för att kunna leverera trafik. Men i längden är det en otroligt viktig investering som kommer generera mer försäljning för ditt företag.

  1. Strategi = pengar!

Investera i en strategi! Det gör att du sparar pengar, tid och mycket energi som kan läggas på annat. Genom att ta en in utomstående källa får du både nya insikter och möjlighet att skräddarsy en plan som stärker ditt varumärke och ökar din försäljning. Det går inte utesluta det ena från det andra. Du måste ha kombinationen för att verkligen lyckas. Inkludera även kunskapen och förståelsen kring VAR och NÄR du ska annonsera för bästa effekt ihop med kreativa inspel på innehåll. Ja, då har du en lyckad strategi. Fakta och statistik ljuger inte. En strategi gör din marknadsföring mer tydligt och hjälper dig att skjuta rätt istället för att skjuta i blindo.