Konvertering: Så ökar du försäljningen i webbshoppen!

Vad innebär konvertering? Kortfattat handlar det om att skapa en webbshop som på ett tryggt och enkelt sätt leder kunden igenom hela köpprocessen, fram till ett avslutat köp. Här ger jag 4 tips på konvertering: Så ökar du försäljningen i webbshoppen!

1. Enkelt, tydligt och attraktivt säljer

Innan du börjar tänka på hur du ökar försäljningen i din webbshop med konvertering så måste du först se till att ha en proffsig hemsida. Investera i att få hjälp från ett proffs som kan ta fram en hemsida som både har en bra och tydlig struktur, som gör den lätt att navigera igenom. En tydlig design med fokus på användarupplevelsen, bilder av god kvalitet och texter som är intressanta och relevanta är viktigare än vad man tror. Tänk dig in i kundens sits: Hur hade du velat att köpupplevelsen ska upplevas?

  • TIPS! Se även till att din hemsida är snabb nog och inte laddar för länge. För att kunden ska ta beslutet att göra en konvertering, Detta kan vara avgörande för kunden när det kommer till att bestämma sig för ett köp. Laddar sidan i mer än 3 sek väljer tyvärr de flesta att söka sig vidare, troligt vis till någon av dina konkurrenter. Ju snabbare din sida laddar desto mer konverteringar! Via Google Page Speed kan du kolla upp dina hemsidas laddningstid.

2. SEO är A och O

Innan du ens börjar fundera på att annonsera på Google, Facebook och alla plattformar som du kan välja på: Se över din hemsida! De flesta som söker på Google, tar endast till sig information från de 5 första valen i söklistan. Resterande får det kämpigt att ens få sina kunder att klicka sig in, vare sig du har ett bra erbjudande eller en snygg hemsida. Genom att fokusera på att få organiska träffar (att du syns högt på google men inte betalat för att synas där) kan du öka konverteringen bara genom att se till att du SYNS.

För att synas måste du veta VAD folk söker på och vad som är relevant till det du erbjuder. På Hallandsposten kan vi hjälpa dig hitta dina prioriterade sökord och passande LSI samtidigt som vi optimerar din hemsida. På så vis kan vi se till att din sida snabbt åker upp i söklistan vilket kommer öka försäljningen i din webbshop!

  • Förslag: Du jobbar som naprapat. Vad är relevant för dig att synas på för sökord då? Kanske order ryggskott? Det gäller att tänka utifrån vad dina kunder söker efter, både när det kommer till informativ/faktabaserat underlag och säljande innehåll som beskriver priser m.m som driver till konverteringar. För att hitta sökord och innehåll som du kan ha på din sida som google tycker är relevant för att du ska höjas i sökresultatet: Tänk LSI (latent semantisk indexering)! Med enkla ord innebär det att identifiera synonymer och plurals till dina viktigaste sökord. Här ser du förslag på hur du kan hitta passande LSI, om ett av dina viktigaste sökord är ryggskott.

 

Så ökar du konverteringarna på din hemsida

 

3. En trygg kund betyder försäljning

När dina kunder väl hittar din webbshop, börjar jobbet med att driva din försäljning. Och hur får man kunderna att köpa? Det finns flera olika sätt att skapa en bra säljupplevelse som driver konverteringar. Här kommer några tips på hur konvertering ökar din försäljning på webbshoppen:

  1. Se till att du ha trygga betalningsmöjligheter, gärna fler val än bara ett. Förslagsvis kan man ha faktura efter leverans, använda sig av Klarna, Paypal eller liknande betalningsmöjligheter.
  2. Ha kontaktuppgifter lättillgängliga samt vara snabb på att svara kund vid frågor. Kunden ska snabbt få en uppfattning om vilka ni är och kunna kontakta er vid behov.
  3. Då kunden inte kan känna och klämma på det dom är intresserade av: Ha tydlig information om dina produkter/ tjänster. Gärna flera bilder och gärna videoklipp då detta är väldigt omtyckt.
  4. Ha möjligheten att låta kunderna lämna omdömen. Som e-handlare kollar man ofta upp rekommendationer och omdömen innan man gör ett köp.

4. Ta hjälp av experter och spara pengar

Sammanfattnings vis: Många företag lägger stora pengar på marknadsföring för att locka fler besökare till sina sajter. Men detta innebär inte alltid att de ökar sin försäljning.  Det blir oftast billigare, enklare och går snabbare om man lägger fokus på konverteringsgraden, alltså antalet kunder delat på antalet besökare på din webbutik. Om du ökar din konverteringsgrad, innebär det helt enkelt att du ökar din försäljning utan att behöva öka trafiken till din hemsida. Därför är det viktigt att lägga fokus på rätt delar och på så vis kommer du även att spara pengar.

Alltså: Konvertering: så ökar du försäljningen i webbshoppen. Men det kräver mer än att bara starta en hemsida. Vill du få hjälp med att öka din konverteringsgrad och öka din försäljning på webbshoppen?  Kontakta mig eller mina kollegor redan idag, så bokar vi in en kaffe.

Johanna Liljedahl
Digital strateg Hallandsposten

Direkt: 010-471 51 94   Mobil: 0723-63 65 91

E-post: johanna.liljedahl@hallandsposten.se