Sociala medier är ett fantastiskt verktyg som kan få ditt företag att blomstra. Vid rätt användning kan de bli din bästa medarbetare som stärker och sprider ditt varumärke på bästa sätt. Sociala medier är dessutom kostnadseffektivt och enkelt, om du förstår grundsyftet. Men att driva ett framgångsrikt företagskonto är inte gratis; det kostar i form av tid, engagemang och en gnutta fantasi. Här kommer tipsen du behöver för att lyckas!

  1. Välj relevanta kanaler 

Vissa företag slår på stort och skaffar sig konton på alla möjliga kanaler. Detta innebär inte att du kommer lyckas bättre, snarare tvärtom. Det kan leda till mer jobb och att du lägger energi på kanaler där dina kunder inte befinner sig. Se till att ha koll på din målgrupp. Skapa ”personas” och utgå från vilka personligheter de har och var de befinner sig. Fokusera sedan på att skapa innehåll som är relevanta för dem och håll dig till det.

  1. Det handlar om att vara social

Sociala medier är precis vad de heter: kanaler att vara social i. Dessa kanaler är uppbyggda av algoritmer som prioriterar konton som är aktiva och engagerande. Ju mer aktiv du är desto mer kommer ditt innehåll att synas. Så ta minst en timme om dagen till att gilla, dela och kommentera. Dina följare (det vill säga dina potentiella kunder) vill känna sig hörda och sedda. Om de känner de sig uppmärksammade av dig, kommer de göra att du både får fler följare och kunder. Detta är nyckeln för att lyckas. Har du inte tid för dina sociala kanaler, kommer du troligtvis inte heller se nyttan med dem.

  1. Konstant och relevant innehåll

Som företag kan du inte bara lägga ut bilder på dina produkter och tro att det kommer generera försäljning. Tvärtom. Låt ditt innehåll istället spegla företagets värderingar och visa upp dess personlighet. Innehållet ska kännas äkta och närvarande; inköpta bilder som inte speglar verkligheten är inte lika intressanta att engagera sig i. Att driva ett framgångsrikt konto kräver tid och kreativitet. Ta dig tiden att lägga upp en plan och fundera kring innehållet som ska läggas ut. Och låt det ske regelbundet. Ett inlägg i veckan är minimum och då ska det vara riktigt bra och relevant för att hålla intresset uppe hos dina följare. Se även till att innehållet driver till konversation. Ställ frågor, be om tips eller liknande för att få kommentarer. På så vis kommer ditt innehåll att prioriteras av kanalernas algoritmer.

  1. Följ trenderna och förstå vikten med algoritmer

Inom sociala medier dyker det ofta upp trender. Att följa dessa trender kan ge ett rejält uppskjut, men det kräver också viss kreativitet. När det kommer till algoritmerna så ändras ”trenderna” även här. I dagens läge så prioriteras exempelvis rörligt material mer än stillbilder. Stories, livesändningar och Reels (på instagram) är något som också prioriteras högre. Hashtags är lika viktigt för att kunna hjälpa nya följare att hitta just dig.

I det stora hela så handlar det om att vara närvarande, hålla konversationer, dela inspiration och bygga varumärke. Och för att lyckas behöver du avsätta tid och engagemang som sträcker sig längre än att bli en sidosyssla för en av dina anställda. Att sköta ett företags sociala medier är ett heltidsjobb som kräver en stor skopa tålamod för att bli framgångsrika. Har ditt företag inte tid att sköta de sociala kanalerna är det bättre att låta en utomstående part komma in och driva dem framåt. På så vis ödslar du inte tid på något som ändå inte kommer generera affärer. Och glöm inte att även annonsera via sociala medier. Det är absolut det snabbaste sättet att driva in försäljning på. Att kombinera ett engagerande konto med betald annonsering är en rak och säker väg mot framgångsrika affärer.

 

Vill du lära dig mer om hur du driver ett framgångsrikt företagskonto på sociala medier? Vi på Mediehuset Hallandsposten skräddarsyr workshops utifrån just dina behov där jag som digital strateg hjälper dig förstå syftet och ger direkta tips på hur du lyckas.

Kontakta oss redan idag så hjälper vi er! 

/ Johanna Liljedahl
digital strateg, Hallandsposten