Du har tagit dig tid och gjort en riktigt välplanerad och genomtänkt strategi för ditt företags marknadsföring. Den grundar sig i en djup analys, fakta och data som talar klarspråk kring vad du behöver göra för att nå bästa effekt och kunna sälja som aldrig förr! Planen aktiveras och nu ska det hända grejer! Men, resultatet är inte alls så fantastiskt som du hade tänkt dig… Hur kommer sig detta?

Sanningen är att hur bra strategi du än kan tänkas ha, så kommer den inte ge lika bra effekt om du inte lagt lika mycket tid och omtanke på dina annonser. Det krävs stor förståelse kring annonsens uppbyggnad, syfte och budskap för att verkligen skapa en bra effekt. Även annonsens storlek är viktig så att den är anpassad för den plattform där den ska synas. I den här artikeln kommer vi gå igenom vad du bör tänka på för att få till riktigt bra annonser.

  1. Syftet med annonsen

Det första som måste klarläggas är: VAD är annonsens syfte? Ska den bygga varumärke? Visa upp ett erbjudande? Bygga på känsla eller information? Utifrån din strategi ska annonserna utformas så syftet är tydligt i annonsen. Krångla inte till det för mycket! Och blanda inte in för många budskap. I vårt stressade samhälle har vi varken tid eller ork att överanalysera all reklam som vi tar till oss. Gör det enkelt för dina kunder att förstå vad du vill få fram med din annons.

  1. Det grafiska

En annons måste skapa uppmärksamhet. Men på ett tydligt och grafiskt attraktivt sätt. Dina kunder tar till sig så många annonser och budskap om dagen att många av dessa annonser förblir en skugga som sveper förbi i all hast. Jobba alltid med inspirerande bilder, text som är lättläst och med en signaturfärg som följer likt en röd tråd genom all din annonsering. Kunden ska känna igen dig som avsändare i alla lägen, vare sig personen är redo för att ta till sig hela ditt budskap, eller bara svepa förbi det.

Vare sig du jobbar med print eller digitala plattformar: Tänk ”less is more”! Har du en rörig bakgrund eller använder färger som passar mindre bra för print kan texten bli svårläst. Annonsen ska helt enkelt vara attraktiv, Sticka ut genom bruset och vara lätt att ta till sig.

  1. Anpassa utifrån plattform

Ska du annonsera via sociala medier? Tänk gärna rörligt! Människan minns hela 95% av ett budskap via rörligt material, men endast 10% om det är textbaserat. Självklart är detta siffror som hänger på om man gjort ett bra material, men rörligt är något som våra hjärnor helt enkelt har lättare att ta till sig. Facebooks algoritmer reagerar även på om du har för mycket text i dina annonser och prioriterar bort de annonser som har mer än 20% text i sitt innehåll.

Något som också är viktigt att tänka på, är att ha rätt storlek och format på dina annonser beroende på vart de ska synas. Här kommer några av de viktigaste bildstorlekarna:

Facebook
Bild i flödet: 1080 x 1080 px (kvadratiskt) alternativt 1080 x 1350 px (stående)
Stories: 1080 x 1920 px

Instagram
Bild i flödet: 1080 x 1080 px (kvadratiskt) alt 1080 x 1350 px (stående)
Stories: 1080 x 1920 px

LinkedIn
Sponsrat inlägg: 1200 x 675 px
Delad länk: 1200 x 675 px

Ska du använda dig av displayannonser? Glöm då inte att ha grafiska element som förtydligar att man kan klicka sig vidare. Var tydlig, kanske till och med övertydlig i din kommunikation och använd dig gärna av direkt uppmuntran som “boka här”, “läs mer här” m.m.

Sammanfattningsvis:

–      Less is more! Håll dig till ett budskap och glöm inte syftet med annonsen!

–      Grafiskt ska innehållet vara attraktivt och lockande, men även lättläst och tydligt med vem som är avsändare.

–      Tänk noga på var annonsen ska synas. I print är vissa färger bättre än andra. Har du liten yta ska texten vara lätt att läsa. Tänk hela tiden på att göra det så enkelt som möjligt för kunden att förstå vad du vill förmedla.

–      Jobba gärna med rörligt material i sociala medier om du har möjlighet till det. Glöm inte att följa rätt bildformat/storlek som gäller för de olika plattformarna, annars kommer din annons inte se bra ut i flödet.

–      Ta hjälp! Om du är osäker på hur du ska få fram ditt budskap, ta hjälp från experter istället för att göra egna annonser som inte ger dig tillräckligt bra effekt. Annars riskerar du att spendera pengar på bra annonsplatser, som inte kommer ge dig den effekt som du hade kunnat få.