Att företag, stora som små, påverkas av coronaviruset är ingen nyhet. Många företag påverkas så kraftigt att nedskärningar är ett måste för ens överlevnad. Som potentiell kund bör man tänka på sitt lokala näringsliv och bidra genom att handla lokalt för att stödja våra småföretagare. Men för dig som driver ett företag eller en organisation, hur ska man se på sin marknadsföring under tider som dessa?

1. Gå emot strömmen och vinn marknadsandelar!
Är din första tanke att dra ner på din marknadsföring under omständigheterna? Tänk om och se detta som ett tillfälle att vinna marknadsandelar – till ett billigare pris än vanligt. Vi på Hallandsposten erbjuder extra förmånliga erbjudanden på annonsering under omständigheterna, för att hjälpa våra lokala företag. Genom att gå emot strömmen och våga satsa när andra drar ner, är chansen stor att du gör en investering som ger en bra avkastning i längden.

2. Ta hjälp av dina lokala och trovärdiga experter.
Glöm inte supporta dina lokala mediekanaler. I kriser bevisar journalistiken och publicister sin viktiga funktion i vårt samhälle. Men likt många industrier, kämpar även vi motströms. När du ska lägga om din nya medieplan, ta hjälp av våra lokala experter som kan komma med smarta råd och insikter kring hur du bör investera din marknadsföringsbudget för bästa effekt. Kommunicera dina annonser och budskap bland nyhetssajter där folk söker sanningen i dag och skippa de internationella plattformar där det sprids falska nyheter. Är du osäker på vad som är bäst för just ditt företag i dessa tider? Vi på Hallandsposten hjälper dig gärna med att komma med förslag på marknadsföringslösningar anpassade efter dina förutsättningar. Om du inte har möjlighet att träffa oss personligen, kan vi hålla möten både via telefon och Skype.

3. Starka relationer varar längre än kriser.
Att våga synas och ta plats under kriser, är något som kunder uppskattar. Att använda dessa svåra tider till att engagera och kommunicera kring situationen visar på styrka och bygger starkare relationer med konsumenterna. Och starka relationer varar längre än kriserna i sig. För dig som småföretagare kan dina sociala kanaler vara extra viktiga att sköta om och vårda, då det är ett sätt att marknadsföra dig utan att det ens behöver kosta dig något, förutom tid och en kreativ tanke. Arbeta gärna med storytelling och beskriv er situation och hur ni arbetar för att ta fram lösningar som både är givande för kunden och er som företag.

4. Våga synas digitalt! Din målgrupp är extra aktiva via sina skärmar
Även om det är tuffa tider och jobbigt ekonomiskt: Släpp inte din marknadsföringsstrategi helt och hållet, utan se till att se över den och anpassa utefter dina förutsättningar. Din målgrupp kanske är i karantän, sjuka eller arbetar hemma, men är definitivt framför sina skärmar dag ut och dag in. Nyheter kring Corona har högt läsvärde vilket ger dig ett ypperligt tillfälle att satsa på digitala kanaler som både är prisvärda och effektiva. Marknadsför du dig genom digitala kanaler, kan du även justera budgetar, målgrupp och pausa annonser om det behövs. Det är bättre att synas lite, än inte alls!

Under dessa tider lägger vi extra mycket vikt på att rå om våra lokala företag. Tillsammans bygger vi ett starkare lokalt näringsliv, och det gäller även nu under tider som kan vara kämpiga!

Kontakta oss så hjälper vi dig!